Může cvičení zabránit artritidě? Nový výzkum je nadějný


Nová studie z londýnské univerzity Queen Mary dokazuje, že cvičení skutečně pomáhá zabránit poškození chrupavky způsobené artritidou.

Výzkum ukazuje, že síly a tlaky vyvolané ve vašich kloubech během cvičení potlačují zánětlivé molekuly, které mohou způsobovat artritidu a dokonce pomáhají předcházet zhoršování stavu chrupavky samotné. Cvičení je samozřejmě již dlouho považováno za prospěšné pro naše těla, ale věda opět prokázala, nakolik cvičení může ovlivnit naše budoucí zdraví, zejména pokud jde o artritidu.


Jak dochází k artritidě?

Ve skutečnosti existuje více než 100 různých typů artritidy (abychom jmenovali alespoň některé: revmatoidní artritida, osteoartritida a dna). Je to hlavní příčina zdravotního postižení ve Spojených státech, kde trpí artritidou více než 50 milionů dospělých. Artritidou obecně se v podstatě označuje zánět kloubů. Přesná příčina artritidy není známa, ačkoli existuje podezření, že hrají roli genetické faktory a životní styl, podobně jako u většiny zdravotních potíží.

Zánět je také jedním ze způsobů, jak tělo reaguje na zranění. Při artritidě se kloub – nebo chrupavka v kloubu – poškodí, což může způsobit otok, bolest a omezený pohyb kloubu. Artritida může bránit každodenním životním činnostem včetně chůze, oblékání nebo koupání.

Jak přesně prospívá cvičení chrupavce?

Cvičení stlačuje kloubní chrupavku, jako je ta, která se nachází v kolenou a kyčlích. Buňky v chrupavce reagují omezením vylučování zánětlivých sloučenin běžně spojených s bolestivými stavy, jako je artritida. Proč se to však děje? Nový výzkum ukazuje, že fyzická aktivita, která potlačuje zánět, je výsledkem aktivace proteinu zvaného HDAC6. Ten následně způsobuje změnu proteinů, které tvoří primární řasenku chrupavky.

Autoři studie doufají, že tato nová informace pomůže lidem trpícím artritidou a přinese nové způsoby léčby. Výsledky studie by dokonce mohly vést k nové terapii, která bude simulovat účinek mechanických sil přirozeně vznikajících při cvičení.

Preventivní cvičení by samozřejmě mohlo být cestou k ochraně vašeho těla před artritidou, ačkoli dosud neexistují přesvědčivé důkazy o tom, že by toto cvičení mohlo artritidě zcela zabránit. Cvičení však může hrát důležitou roli nejen při snižování rizika vzniku artritidy, ale také při léčbě bolesti při artritidě. Ale pozor – příliš velká zátěž při cvičení nebo nadměrná zátěž kloubů může být naopak příčinou artritidy.

Ve skutečnosti má jakýkoli typ cvičení potenciál snížit riziko artritidy a zvládnout bolest artritidy, pokud ji již máte. Pravidelné cvičení může pomoci podpořit a posílit svaly, které vašim kloubům umožňují pracovat, poskytuje přirozenou formu zvládání bolesti a zlepšuje vaši mobilitu.

Druhy cvičení, ze kterých si můžete vybrat:

  • Chůze
  • Cyklistika
  • Plavání
  • Běhání
  • Vodní cvičení
  • Silový trénink

Pravidelné cvičení se jeví jako klíčové – zaměřte se na každý den nějakou fyzickou aktivitu, která vám pomůže snížit riziko artritidy a zvládnout bolest!